Działania edukacyjne
Realizacja projektu połączona jest z możliwością kształtowania ekologicznych postaw ze szczególnym naciskiem na alternatywne źródła energii. Zaplanowano szereg działań edukacyjnych skierowanych do lokalnej społeczności oraz dzieci i młodzieży. Dzięki nim wzrośnie świadomość ekologiczna w zakresie efektywności energetycznej, zostaną wykreowane umiejętności i postawy zmniejszające zużycie energii.
Realizacja niniejszego projektu ma przyczynić się do zahamowania tempa destrukcji środowiska naturalnego.
Cel zostanie osiągnięty poprzez:
- zwiększenie wiedzy z zakresu zależności zachodzących między organizmem żywym a jego środowiskiem oraz między działalnością człowieka a przyrodą,
- zwiększenie wiedzy na temat odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii,
- zwiększenie wiedzy na temat ochrony środowiska z perspektywy jednostki, grup społecznych o różnej wielkości (rodzina, sąsiedztwo, współpracownicy) i całych społeczeństw/narodów,
- wyrabianie nawyków ekologicznych i kształtowanie postaw ekologicznych,
- wyrabianie nawyków zdrowego trybu życia,
- wyrabianie odpowiedzialności za kondycję świata i otaczającego środowiska,
- tworzenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów ekologicznych, w tym głównie energetycznych.
Powyższe cele zostaną osiągnięte poprzez dobór odpowiednich metod, środków nauczania i narzędzi dydaktycznych, takich jak:
- Gazetka szkolna – służyć będzie do przekazywania informacji dla wszystkich osób wchodzących na teren szkoły. Udostępniane na niej wiadomości dotyczyć będą tematyki projektu, oraz informacje dotyczące klimatu i OZE w celu systematycznego i regularnego ugruntowania wśród uczniów wiedzy i postaw z zakresu efektywności energetycznej.
- Ulotki/broszury/plakaty – oprócz kluczowych informacji na temat projektu zawierać będą informacje dotyczące efektywności energetycznej i działań proekologicznych, które każdy odbiorca może wdrożyć do własnej codzienności. Celem takiego działania jest również zwiększenie świadomości OZE wśród społeczności stargardzkiej.
- Konkursy – zaplanowano przeprowadzenie trzech konkursów:
a) konkurs plastyczny pt.” Odnawialne źródła energii – szansą na przyszłość” – dla klas 1-8 oraz Przedszkola PM1 i PM2 (oddziały mieszczące się w SP3),Cele konkursu:
- zainteresowanie uczniów szkoły problemami racjonalnego gospodarowania energią oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko,
- promowanie wykorzystywania odnawialnych źródeł energii,
- kształtowanie właściwych postaw wobec środowiska naturalnego,
- wskazanie praktycznego zastosowania energii odnawialnej w życiu codziennym,
- edukacja ekologiczna.
b) konkurs na stworzenie prezentacji multimedialnej pt. „Odnawialne źródła energii – szansą na przyszłość – dla klas 4-8,
Cele konkursu:
- promowanie wśród uczniów szkoły odnawialnych źródeł energii;
- edukacja ekologiczna;
- uświadomienie potrzeby zmiany nawyków uczniów biorących udział w Konkursie i ich rodzin, poprzez wprowadzenie w życie zasad racjonalnego gospodarowania energią w gospodarstwie domowym, szkole i miejscu pracy;
- przedstawienie korzyści wynikających ze stosowania odnawialnych źródeł energii;
- rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych uczniów,
- poznawanie jak region dostosowuje się do zmian klimatu i czy ma na swoim obszarze odnawialne źródła energii, jakie to źródła.
c) turniej wiedzy pt.” OZE wśród nas” – dla klas 1-8 z podziałem na kategorie wiekowe. Turniej zostanie poprzedzony lekcją informacyjno-edukacyjną nt. odnawialnych źródeł energii w każdej klasie.
Cele turnieju:
- rozwijanie u dzieci wrażliwości ekologicznej, kształtowanie poczucia harmonii ze środowiskiem i całą przyrodą,
- promowanie odnawialnych źródeł energii czyli energii słonecznej, wiatrowej, wodnej, ciepła Ziemi,
- wyzwalanie pozytywnego stosunku do świata przyrody.
- Debata szkolna – dotycząca zagadnień efektywności energetycznej pt. „Kryzys klimatyczny – czas na działanie” – dla uczniów klas 7-8 z podziałem na grupy wiekowe.
- Kółko zainteresowań – ekologiczno-przyrodnicze – które będzie skuteczne i efektywnie kształtować u uczniów SP3 postawy zgodne z edukacją ekologiczną.
Cele szczegółowe kółka:
- budzenie świadomości ekologicznej,
- zapoznanie uczniów z zależnościami zachodzącymi między organizmem a jego środowiskiem oraz między działalnością człowieka a przyrodą,
- poznanie problemów ekologicznych bliższego i dalszego otoczenia, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstw domowych, placówek szkolnych oraz innych miejsc, z którymi największy kontakt mają uczniowie (np.: domy kultury, stadiony, ale też centra handlowe), dostrzeganie zagrożeń ekologicznych,
- poznanie sposobów ochrony środowiska – od mocy sprawczej jednostki do działań społeczności,
- wyrabianie nawyków ekologicznych np.: oszczędność materiałów, wody, prądu, wykorzystanie surowców wtórnych, segregowanie odpadów,
- projektowanie i przeprowadzanie doświadczeń,
- twórcze wykorzystanie zdobytej wiedzy,
- dostrzeganie piękna otaczającej przyrody,
- wdrażanie do ekologicznego trybu życia.
- Warsztaty dla uczniów – dla uczniów klas 8. Warsztaty będą przeprowadzone przez osobę z zewnątrz. Poruszana tematyka będzie dotyczyć efektywności energetycznej i OZE lub zagadnień zero waste. Warsztaty mają zachęcić uczniów do eksperymentowania lub produkowania ekologicznej chemii, którą można posługiwać się w domu (np.: płyny/mydła do mycia, proszki do prania itd.).
Celem warsztatów będzie:
uwrażliwienie odbiorców na kondycję świata – zbyt dużą liczbą odpadów i zanieczyszczeń, z którymi nie umiemy sobie poradzić, zbyt dużą produkcję wszelakich artykułów w stosunku do zapotrzebowania.
- Warsztaty dla rodziców – tematyka poruszana na warsztatach będzie dotyczyć efektywności energetycznej i OZE lub zagadnień zero waste.
Celem warsztatów będzie:
- zwiększenie świadomości społecznej w zakresie efektywności energetycznej,
- zmiana nawyków odbiorców na bardziej ekologiczne.
- Wyjazdy edukacyjne – tematyka dotyczyć będzie kształtowania postaw z zakresu rolnictwa, ekologii i ochrony środowiska.
- Ścieżka edukacyjna – to stałe elementy tablic, pomocy dydaktyczne, które służyć będą do przeprowadzenia zajęć w terenie. Ścieżka edukacyjna umiejscowiona będzie na terenie budynku szkoły. Korzystać z niej będą wszyscy uczniowie szkoły, jak też dzieci z PM 1 i PM 2. Nauczyciel/wychowawca będzie mógł realizować program OZE np. podczas lekcji wychowawczej, lekcji przyrody/biologii. W ramach ścieżki zostaną również zakupione edukacyjne gry terenowe, kosze na odpady połączone z planszami informacyjnymi/konkursowymi.
Cel ścieżki edukacyjnej:
- podniesienie świadomości na temat zużycia energii i wpływu, jaki wywiera ona na życie na Ziemi,
- zmiana wzorców zużycia energii u uczestników oraz propagowanie nowej świadomości w zakresie oszczędzania energii w środowisku lokalnym,
- wzbogacenie wiedzy na temat źródeł odnawialnych w celu ich promowania.
- Kółko dziennikarskie – uczniowie wraz z opiekunem będą redagować pisemko pt.” Sezamek Trójki”.Podczas realizowania projektu umieszczane w nim będą informacje o postępach realizacji projektu, źródłach finansowania oraz o planowanych i zrealizowanych działaniach. Ponadto będą poruszane tematy z zakresu zmian klimatycznych i sposobów ich przeciwdziałania. Pisemko będzie wydawane dla uczniów i ich rodzin.
Koordynator projektu czuwać będzie nad realizacją działań edukacyjnych. Przed przystąpieniem do realizacji planu edukacyjnego przeprowadzona zostanie ankieta wśród wszystkich uczniów i ich rodziców, sprawdzająca poziom świadomości dotyczącej efektywności energetycznej.