Działania edukacyjne

      Realizacja projektu połączona jest z możliwością kształtowania ekologicznych postaw ze szczególnym naciskiem  na alternatywne źródła energii.  Zaplanowano szereg działań edukacyjnych skierowanych do lokalnej społeczności oraz dzieci i młodzieży. Dzięki nim wzrośnie świadomość ekologiczna w zakresie efektywności energetycznej, zostaną wykreowane umiejętności i postawy zmniejszające zużycie energii. 

Realizacja niniejszego projektu ma przyczynić się do zahamowania tempa destrukcji środowiska naturalnego.

Cel zostanie osiągnięty poprzez:

  • zwiększenie wiedzy z zakresu zależności zachodzących między organizmem żywym a jego środowiskiem oraz między działalnością człowieka a przyrodą,
  • zwiększenie wiedzy na temat odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii,
  • zwiększenie wiedzy na temat ochrony środowiska z perspektywy jednostki, grup społecznych o różnej wielkości (rodzina, sąsiedztwo, współpracownicy) i całych społeczeństw/narodów,
  • wyrabianie nawyków ekologicznych i kształtowanie postaw ekologicznych,
  • wyrabianie nawyków zdrowego trybu życia,
  • wyrabianie odpowiedzialności za kondycję świata i otaczającego środowiska,
  • tworzenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów ekologicznych, w tym głównie energetycznych.

Powyższe cele zostaną osiągnięte poprzez dobór odpowiednich metod, środków nauczania i narzędzi dydaktycznych, takich jak:

    1. Gazetka szkolna – służyć będzie do przekazywania informacji dla wszystkich osób wchodzących na teren szkoły. Udostępniane na niej wiadomości dotyczyć będą tematyki projektu, oraz informacje dotyczące klimatu i OZE w celu systematycznego i regularnego ugruntowania wśród uczniów wiedzy i postaw z zakresu efektywności energetycznej.
    2. Ulotki/broszury/plakaty – oprócz kluczowych informacji na temat projektu zawierać będą informacje dotyczące efektywności energetycznej i działań proekologicznych, które każdy odbiorca może wdrożyć do własnej codzienności.  Celem takiego działania jest  również zwiększenie świadomości OZE wśród społeczności stargardzkiej.
    3. Konkursy – zaplanowano przeprowadzenie trzech konkursów:
      a) konkurs plastyczny pt.” Odnawialne źródła energii – szansą na przyszłość” – dla klas 1-8 oraz Przedszkola PM1 i PM2 (oddziały mieszczące się w SP3),

      Cele konkursu:

      • zainteresowanie uczniów szkoły problemami racjonalnego gospodarowania energią oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko,
      • promowanie wykorzystywania odnawialnych źródeł energii,
      • kształtowanie właściwych postaw wobec środowiska naturalnego,
      • wskazanie praktycznego zastosowania energii odnawialnej w życiu codziennym,
      • edukacja ekologiczna.

      b) konkurs na stworzenie prezentacji multimedialnej pt. „Odnawialne źródła energii – szansą na przyszłość – dla klas 4-8,

      Cele konkursu:

      • promowanie wśród uczniów szkoły odnawialnych źródeł energii;
      • edukacja ekologiczna;
      • uświadomienie potrzeby zmiany nawyków uczniów biorących udział w Konkursie i ich rodzin, poprzez wprowadzenie w życie zasad racjonalnego gospodarowania energią w gospodarstwie domowym, szkole i miejscu pracy;
      • przedstawienie korzyści wynikających ze stosowania odnawialnych źródeł energii;
      • rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych uczniów,
      • poznawanie jak region dostosowuje się do zmian klimatu i czy ma na swoim obszarze odnawialne źródła energii, jakie to źródła.

      c) turniej wiedzy pt.” OZE wśród nas” – dla klas 1-8 z podziałem na kategorie wiekowe. Turniej zostanie poprzedzony lekcją informacyjno-edukacyjną nt. odnawialnych źródeł energii w każdej klasie.

      Cele turnieju:

      • rozwijanie u dzieci wrażliwości ekologicznej, kształtowanie poczucia harmonii ze środowiskiem i całą przyrodą,
      • promowanie odnawialnych źródeł energii czyli energii słonecznej, wiatrowej, wodnej, ciepła Ziemi,
      • wyzwalanie pozytywnego stosunku do świata przyrody.
    4. Debata szkolna  – dotycząca zagadnień  efektywności energetycznej  pt. „Kryzys klimatyczny – czas na działanie” – dla uczniów klas 7-8 z  podziałem na   grupy wiekowe.
    5. Kółko  zainteresowań – ekologiczno-przyrodnicze –  które będzie skuteczne i efektywnie kształtować u uczniów SP3 postawy zgodne z edukacją ekologiczną.

      Cele szczegółowe kółka:

      • budzenie świadomości ekologicznej,
      • zapoznanie uczniów z zależnościami zachodzącymi między organizmem a jego środowiskiem oraz między działalnością człowieka a przyrodą,
      • poznanie problemów ekologicznych bliższego i dalszego otoczenia, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstw domowych, placówek szkolnych oraz innych miejsc, z którymi największy kontakt mają uczniowie (np.: domy kultury, stadiony, ale też centra handlowe), dostrzeganie zagrożeń ekologicznych,
      • poznanie sposobów ochrony środowiska – od mocy sprawczej jednostki do działań społeczności,
      • wyrabianie nawyków ekologicznych np.: oszczędność materiałów, wody, prądu, wykorzystanie surowców wtórnych, segregowanie odpadów,
      • projektowanie i przeprowadzanie doświadczeń,
      • twórcze wykorzystanie zdobytej wiedzy,
      • dostrzeganie piękna otaczającej przyrody,
      • wdrażanie do ekologicznego trybu życia.
    6. Warsztaty dla uczniówdla uczniów klas 8. Warsztaty będą przeprowadzone przez osobę z zewnątrz.  Poruszana tematyka będzie dotyczyć efektywności energetycznej i OZE lub zagadnień zero waste. Warsztaty mają zachęcić uczniów do eksperymentowania lub produkowania ekologicznej chemii, którą można posługiwać się w domu (np.: płyny/mydła do mycia, proszki do prania itd.).

      Celem warsztatów będzie:

      uwrażliwienie odbiorców na kondycję świata – zbyt dużą liczbą odpadów i zanieczyszczeń, z którymi nie umiemy sobie poradzić, zbyt dużą produkcję wszelakich artykułów w stosunku do zapotrzebowania.

    7. Warsztaty dla rodziców tematyka  poruszana na warsztatach będzie dotyczyć efektywności energetycznej i OZE lub zagadnień zero waste.

      Celem warsztatów będzie:

      • zwiększenie świadomości społecznej w zakresie efektywności energetycznej,
      • zmiana nawyków odbiorców na bardziej ekologiczne.
    8. Wyjazdy edukacyjnetematyka dotyczyć będzie kształtowania postaw  z zakresu rolnictwa,    ekologii i ochrony środowiska.
    9. Ścieżka edukacyjna  – to stałe elementy tablic, pomocy dydaktyczne, które służyć będą  do przeprowadzenia zajęć w terenie. Ścieżka edukacyjna  umiejscowiona będzie na terenie budynku szkoły. Korzystać z niej będą wszyscy uczniowie szkoły, jak też dzieci z PM 1 i PM 2. Nauczyciel/wychowawca będzie  mógł realizować program OZE np. podczas lekcji wychowawczej, lekcji przyrody/biologii. W ramach ścieżki zostaną  również zakupione edukacyjne gry terenowe, kosze na odpady połączone z planszami informacyjnymi/konkursowymi.

      Cel ścieżki edukacyjnej:

      • podniesienie świadomości na temat zużycia energii i wpływu, jaki wywiera ona na życie na Ziemi,
      • zmiana wzorców zużycia energii u uczestników oraz propagowanie nowej świadomości w zakresie oszczędzania energii w środowisku lokalnym,
      • wzbogacenie wiedzy na temat źródeł odnawialnych w celu ich promowania.
    10. Kółko  dziennikarskie uczniowie wraz z opiekunem będą redagować pisemko pt.” Sezamek Trójki”.Podczas realizowania projektu umieszczane w nim będą informacje o postępach realizacji projektu,   źródłach finansowania oraz o planowanych i zrealizowanych działaniach. Ponadto będą poruszane tematy z zakresu zmian klimatycznych i sposobów ich przeciwdziałania. Pisemko będzie wydawane dla uczniów i ich rodzin.

Koordynator projektu czuwać będzie nad realizacją działań edukacyjnych. Przed przystąpieniem do realizacji planu edukacyjnego przeprowadzona zostanie ankieta wśród wszystkich uczniów i ich rodziców, sprawdzająca poziom świadomości dotyczącej efektywności energetycznej.

Scroll to Top
Skip to content